onsdag 19 september 2007

Fallbeskrivning - Avart - Ärlighet bestraffas med hot om uteslutning, fem doser en för mycket!

För några månader sedan nåddes Andrej av budet att en nära släkting hastigt gott bort. Han sa därför till Metadonkliniken på St-Eriks sjukhus att han behövde åka hem för att vara med på släktingens begravning. Han bad om 14 doser då han planerat att vara borta i två veckor. Av någon anledning som inte har ett dugg med det inträffade att göra så valde han att åka hem redan efter nio dagar. Andrej som är en ärlig kille tar därför med sig dom fem ouppdruckna doserna tillbaka till kliniken för redovisning samt förklara vad som hänt. Vad händer nu! Jo han lämnade tillbaka en dos för mycket! Han lämnade in fem doser, istället för fyra! Andrej hade i Polen missat att dricka en dos.
– En kväll gick jag ut med goda vänner och festade, jag tror det var dagen efter festen som jag missade dosen. Tänk er, han hade varit ute och festat, en hel natt också, i Polen!
Han trodde i sin enfald att allt var lugnt, han hade ju varit uppriktig och redovisat alla doser som man ska, även dosen han skulle ha druckit. Vad händer nu? klinikchefen som tydligen lider av maktfullkomlighet, straffar nu Andrej med att dra in alla hans doser från Apoteket där han hämtat dom under en viss tid. Nu måste han som ytterligare straff komma 6 dagar i veckan, sex månader på raken till kliniken för att överhuvudtaget få några doser. Detta är ett straff och inget annat.
Då han ber klinikchefen Eva Johansson om en förklaring, så får han svaret - Jag behöver inte till dig eller till någon annan förklara, jag är chef! Som vanligt straffas vi brukare då vi är uppriktiga och ärliga. Många brukare väljer hellre att fuska med sina urinprover istället för att vara ärliga. Fastän att alla vet att upprepat fusk kan leda till uteslutning, enlig Socialstyrelsens föreskrifter. Det mest fruktansvärda i ärendet är att Eva Johansson idag 19 sep tog upp hans ärende i utskrivningsgruppen, han hotas alltså med uteslutning ur Metadonprogrammet på grund ärlighet.
Jag lämnar en rapport om vad som sker så fort jag fått tag i Andrej vilket jag tror bli i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.